Verkkokauppa.com listasi vuoden palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteet

Mediatiedote, 22.11.2023

Tällä viikolla Black Friday vetää kuluttajia ostoksille isojen alennusten voimalla. Suomen suurin verkkokauppa Verkkokauppa.com haluaa kannustaa kuluttajia fiksuihin hankintoihin. Ostopäätösten helpottamiseksi Verkkokauppa.com on listannut palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa.

Logistiikkatyöntekijä ja pakkausautomaatti

Verkkokauppa.comin kaikkien tuotteiden palautusprosentti on pysytellyt ennallaan alle 1 prosentissa. Kuva: Teemu Riihelä / Verkkokauppa.com

Yhä useampi suomalainen tekee Black Friday -ostoksensa tätä nykyä verkossa, paljastaa Verkkokauppa.comin myyntidata.

”Kaikista tehdyistä hankinnoista jopa 95 % alkaa verkosta, eli verkkokauppa on mukana lähestulkoon jokaisessa ostoksessa vähintään tuotteiden vertailuvaiheessa”, kertoo Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Tatu Kaleva.

Verkkokauppa.com auttaa kuluttajia tekemään valveutuneita ostopäätöksiä kertomalla sivustollaan myytävien tuotteiden kattavat tuotetiedot, asiakkaiden antamat tuotearvostelut, tuotteiden myyntihistorian sekä huolto- ja palautusprosentit. Sivustolta löytyy myös tuotekohtainen hintapuntari, jolla kuluttaja voi tarkastella kyseisen tuotteen hinnan kehitystä Verkkokauppa.comissa pidemmällä aikavälillä ja verrata sitä markkinahintaan.

“Näillä tavoin pyrimme varmistamaan, että kuluttaja voi tutustua kokonaisvaltaisesti tuotteeseen ja tehdä mahdollisimman harkitun hankinnan. Meidän kaikkien kannaltahan paras ostos on se lelu, peli tai pyykkäri, joka todella päätyy käyttöön”, toteaa Kaleva.

Yhä useampi kuluttaja hakee tukea ostopäätökselleen lukemalla tuotearvosteluja. Asiakkaat voivat lisätä Verkkokauppa.comin sivustolle vapaasti omat arvionsa, ja sivuilta löytyykin jo satoja tuhansia tuotearvosteluja suoraan kuluttajien kynästä.

”Hyvä taktiikka on lukea aina useampi arvio tuotteesta, sillä jokaiseen arvioon voivat vaikuttaa arvostelijan omat mieltymykset. Ennen ostopäätöstä kannattaa palauttaa vielä mieleen itselle tärkeimmät valintakriteerit”, Kaleva muistuttaa.

Palautuksia syntyy paljon hutiostoksista, huonot tuotteet poistetaan valikoimasta

Tuotetietoihin ja kuluttaja-arvioihin pohjaten Verkkokauppa.com on listannut vuoden palautetuimmat ja huonoiten arvioidut tuotteet*. Palautettujen listalta löytyy muun muassa toimistotarvikkeita ja sisustustuotteita. Huonoja arvioita ovat puolestaan keränneet pääasiassa erilaiset oheislaitteet, kuten panssarilasit ja monitoimivarret.

”Usean palautetun tuotteen kohdalla näyttää olevan kyse siitä, että epähuomiossa on tullut tilattua väärä versio tuotteesta ja erehdys on huomattu vasta kotiovella. Listalla on myös paljon sellaisia tuotteita, joiden yhteensopivuuden tarkistaminen verkossa voi olla haastavaa. Kehitämme aktiivisesti tuotetietojen esitystapoja, jotta ne olisivat mahdollisimman helppolukuisia ja palautuksille olisi yhä vähemmän tarvetta”, Kaleva kertoo.

Huonoiten arvosteltujen tuotteiden dataa tarkastelemalla löytyy kuitenkin myös tuotteita, joiden toiminnassa käyttäjä on havainnut suoranaisia puutteita ja joita kannattaa vältellä. Verkkokauppa.com seuraa tiiviisti huomattavan heikkoja arvosteluja saavia tuotteita ja tekee tarvittaessa päätöksen tuotteen poistamiseksi valikoimastaan.

”Esimerkiksi monet näiden listojen tuotteista eivät ole enää myynnissä meillä. Haluamme pitää tuotevalikoimamme mahdollisimman ajankohtaisena ja laadukkaana, ja asiakasarviot ovat meille tosi olennainen työkalu. Käymme tasaisin väliajoin palautusten syitä läpi, jotta voimme tehdä oikeita toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden takaamiseksi”, Kaleva kuvailee.

“Palautukset siirtyvät kuntotarkastuksen ja uudelleenhinnoittelun jälkeen Outlet-kauppaamme myytäviksi. Tästä huolimatta haluamme kannustaa kuluttajia tekemään harkittuja ostoksia – huolellisella vertailulla ja taustatyöllä voidaan välttyä hudeilta”, Kaleva summaa.

Palautetuimmat tuotteet top 15

Tuote:Palautus-prosentti:Tuotekategoria:
Leitz Recycle -esitekansio, A4, musta100 %Toimistotarvikkeet
Zebra Z-Select 2000D -suoralämpötarrat, 57 x 19 mm52,4 %Tulostustarvikkeet
4Living Seinäkello peili, 30 cm51,5 %Sisustus ja huonekalut
Markslöjd Garden 24 -puutarhavalosarjan Decklight, 6 cm, 0,8 W, 24 V48,3 %Valaisimet
Samsung BN59-00865A alkuperäinen TV-kaukosäädin47,6 %TV ja video
Asus AC-Adapter 120 W AC-virtalähde (0A001-00061100)45,8 %Tietokoneet
RCK Visio Projekti -taulukkokalenteri 202444,4 %Kalenterit, muistikirjat ja vihot
Philips Ultra Efficient LED -kynttilälamppu, E14, 4000K, 485 lm, kirkaspintainen41,4 %Lamput ja polttimot
Deltaco e-Charge EV-1125 -sähköauton latauslaite, 4 m, Suko-Type1, 1-vaihe, 10 A, 16 A41,4 %Elektroniikka ja autoilu
Thule-läpiakseli, 172/178 mm (M12X1.5)40,00 %Pyöräily
Philips Ultra Efficient LED -lamppu, E27, 4000K, 485 lm, kirkaspintainen40,00 %Lamput ja polttimot
Lenovo TAB M10 HD Folio Case and Film -suojakuori, musta40,00 %Tabletit
Aerolatte pressopannu, teräs, 1,0L39,50 %Kahvin ja teen valmistus
Hasbro Gaming Trivial Pursuit -perhepeli, SE39,50 %Pelit ja oppiminen
Villeroy & Boch NewWave -lautanen, 18 x 15 cm39,00 %Kattaus ja tarjoilu

Huonoimmiksi arvioidut tuotteet top 15

Tuote:Arvostelujen keskiarvo asteilkolla 1-5:Tuotekategoria:
Insmat Full Screen -panssarilasi, OnePlus 10 Pro, musta1,00Puhelimet
Dr Pepper Zero -virvoitusjuoma, 330 ml, 24-pack1,00Ruoka ja juoma
Gembird MA-DF1-01 -monitorivarsi, musta1,00Toimistotarvikkeet
Gembird MA-DF2-01 -tuplamonitorivarsi, musta1,20Toimistotarvikkeet
FoneKit Full Cover -panssarilasi, Samsung Galaxy S23 Ultra, musta1,29Puhelimet
Bosch Serie 2 Readyy'y BBHF220 -johdoton imuri1,80Pienkoneet
EPOS Sennheiser GSP 670 -langaton pelikuuloke1,83Audio ja hifi
Fuj:tech HDMI 2.1 8K Certified Ultra High Speed -kaapeli, 3 m1,83Kaapelit
Talven tunnelmaa Kaakaokalenteri -joulukalenteri, 480 g2,00Ruoka ja juoma
Blackstorm Throne Mesh -pelituoli, musta2,17Pelaaminen
Insera Hybrid Evo M -hybridipyörä, 52 cm2,33Urheilu
PRF SCREENwipes -näytönpuhdistusliinat, 100 kpl2,36Toimistotarvikkeet
TP-LINK Deco X50-4G Dual Band LTE-modeemi ja WiFi6 -tukiasema2,38Verkko
AEG L9WKH964E 9000-sarjan kuivaava pyykinpesukone2,40Kodinkoneet
Electrolux EW7W5468E6 PerfectCare 700 -kuivaava pyykinpesukone2,40Kodinkoneet

*Verkkokauppa.com on kerännyt 24.10.2022 - 23.10.2023 dataa, josta käy ilmi vuoden aikana palautetuimmat ja huonoiten arvioidut tuotteet. Listalla mainittuja palautettuja tuotteita on myyty kutakin vähintään 10 kappaletta, puolestaan tuotearvioita on annettu vähintään 5 kappaletta per tuote. Verkkokauppa.com panostaa läpinäkyvyyteen kertomalla sivuillaan kattavasti kunkin tuotteen kohdalla sen tuotetiedot, asiakkaiden yksityiskohtaiset suositteluprosentit ja tuotearviot, tuotteen myyntihistorian, hintapuntarin sekä huolto- ja palautusprosentit. Verkkokauppa.comin tuotteilla on yhteensä satoja tuhansia kuluttaja-arvioita.

Verkkokauppa.com on Suomen johtava verkkokauppa, joka tarjoaa laajasti tuotteita kodin teknologiasta vapaa-aikaan sekä yritysten tarpeisiin. Vuodesta 1992 toiminut yritys on maailman vanhimpia verkkokauppoja, yhdistäen verkkokaupan ja myymälänsä monikanavaiseksi asiakaskokemukseksi. Verkkokauppa.comin neljä jättimyymälää sijaitsevat Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingin Jätkäsaaressa. Ylivertaisen asiakaskokemuksen tarjoamiseksi yhtiö toimittaa tuotteet jopa tunnissa kotiovelle vuorokauden ympäri hyödyntäen automaatiota ja robotiikkaa. Verkkokauppa.com tarjoaa työpaikan noin 700 henkilölle, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla.

false