Verkkokauppa.com pilotoi itsepalvelumyyntiä älykaapeilla – makuupussit ja minijääkaapit kiinnostivat lanittajia Assembly-pelitapahtumassa

Lehdistötiedote, 6.9.2023

Verkkokauppa.com pilotoi itsepalveluun pohjautuvaa messumyyntiä pelialan asiantuntijoiden suosimassa Assembly Summer '23 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa. Elokuun alussa järjestetty tapahtuma keräsi yli 25 000 kävijää ja viikonlopun mittainen pilotti toteutettiin yhteistyössä innovatiivisiin älykaappeihin erikoistuneen Selfly Storen kanssa.

Asiakkaat tutkivat Verkkokauppa.comin tuoteautomaatteja messukeskuksessa

Assembly-tapahtumassa tehtiin ostoksia ympäri vuorokauden. Kuvat: Iiro Aarnio / Verkkokauppa.com

Stora Enson omistama Selfly Store on suomalainen yritys, joka tarjoaa älykkäitä vähittäismyyntiratkaisuja kauppiaiden ja kuluttajien välille.

"Verkkokaupalle on luontaista lähteä mukaan uusiin innovaatioihin, ja tämänkaltainen tekeminen on aina ollut meillä DNA:ssa. Kehitämme jatkuvasti uudenlaisia tapoja tehdä kauppaa ja siksi oli hienoa, että Selfly Store lähti kumppaniksemme Assemblyille. Yhteistyössä yhdistyivät toiminnallemme keskeiset asiat: helppous, nopeus ja uuden kokeileminen", Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen sanoo.

Helsingin myymälän 24/7-aukioloa ja pikakuljetuksia seuranneen pilotin tavoitteena oli kartoittaa asiakaskäyttäytymistä ja kehittää asiakaskokemusta erityisesti yömyynnin osalta.

"Tietotekniikan edelläkävijöiden suosima pelitapahtuma oli täydellinen lokaatio pilotille, ja erityisen kiinnostavaa oli nähdä, miten kontaktiton kaupankäynti otetaan vastaan messuolosuhteissa. Tämän tasoisia teknologiaosaajia kun ei muualta löydy", Litmanen jatkaa.

Asiakas näyttää maksukorttia automaatin lukijaan

Maksukortilla tai puhelimella avattavista älykaapeista löytyi noin 50 erilaista tuotetta.

Itsepalvelumyynnissä ensi kertaa myös pienelektroniikkaa

Selfly Storen teknologiaa on käytössä 21 maassa ympäri Eurooppaa, ja älykaapit yleistyvät esimerkiksi hotelleissa ja toimistoissa. Elektroniikka- ja pelituotteiden myyntiä kokeiltiin kuitenkin nyt ensimmäistä kertaa.

"Selfly Storen tarjoamasta myyntidatasta nousi esille, että viikonlopun aikana kaupaksi kävivät erityisesti kesäkauden hittituotteeksi nousseet PRIME-urheilujuomat sekä erilaiset kaapelit ja elektroniikan puhdistustarvikkeet. Myös yllättävät tuotteet kuten makuupussit, minijääkaapit ja tuulettimet kiinnostivat pelikansaa", Litmanen summaa.

Toisin kuin perinteiset välipala- ja juoma-automaatit, Selfly Storen älykaapit hyödyntävät uusinta RFID-, sensori- ja pilviteknologiaa ja ovat kustomoitavissa tarpeen mukaan.

"Olemme saaneet positiivista palautetta kumppanuudesta Verkkokauppa.comin kanssa. Saimme yhdessä luotua messukävijöille poikkeuksellisen asiakaspalvelukokemuksen, ja oli hienoa huomata, että älykaappimme taipuvat mainiosti myös Verkkokaupan kaltaisen toimijan tarpeisiin. Huolellisella brändäyksellä varmistimme, että tuotteita myytiin lopulta tasaiseen tahtiin läpi tapahtuman", kommentoi Selfly Storen toimitusjohtaja Aslak de Silva.

Diagrammi tuotekohtaisen myynnin jakautumisesta messuilla

Tietoja Selfly Storesta

Selfly Store on suomalainen yritys, jonka omistaa Stora Enso. Selfly Store kehittää ja valmistaa älykästä teknologiaa vähittäiskaupan käyttöön. Selfly Store yhdistää vähittäiskauppaan RFID-teknologiaa, joka mahdollistaa miehittämättömän asiakaspalvelun vuorokauden ympäri. Selfly Storen ratkaisu perustuu älykaappeihin ja RFID- sekä sensoriteknologiaan, joka mahdollistaa kuluttajalle miellyttävän, turvallisen ja kontaktittoman ostokokemuksen suoraan kaapista.

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, kodinkoneita sekä monipuolisesti kotiin, pihaan ja vapaa-aikaan liittyviä tuotteita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee lähemmäs 700 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2021.

false