Mitä suomalaiset ostavat keskellä yötä? Verkkokauppa.com otti asiasta selvää

Lehdistötiedote, 27.7.2023

Suomalaiset tekevät hyvin monipuolisia ja harkintaakin vaativia ostoksia keskellä yötä, paljastaa 24/7 asiakkaita palvelevan Verkkokauppa.comin myyntidata. Yksittäisistä yöllisistä hankinnoista arvokkaimmat ovat maksaneet yli 2000 euroa. Monipuolista ostosten tekoa yöaikaan voidaan pitää merkkinä oman ajan kasvavasta arvostuksesta.

Asiakas tutkii kahvipakettia myymälässä

Ostoskoreihin tarttuu yöaikaan monenlaisia tuotteita aina puhelimista kahvipapuihin. Kuva: Teemu Riihelä / Verkkokauppa.com

Verkkokauppa.com selvitti mitä suomalaiset ostavat keskellä yötä näin kesäaikaan. Tarkastelun kohteena oli sekä yrityksen verkkokaupasta että Helsingin myymälästä öisin tehdyt ostokset. Myyntidataa tarkasteltiin 1.6.-7.7.2023 kello 00–06 väliseltä ajalta.

Yöllisistä ostoksista löytyi monipuolisesti tuotteita laidasta laitaan: televisioita, pelikonsoleita, legoja, urheilukello, kahvikone ja jopa sähkökitara. Arvokkaammista tuotteista on ostettu kesäöinä eniten kannettavia tietokoneita, PS5-pelikonsoleita ja puhelimia. Kallein yksittäinen ostos on ollut yli 2000 euron arvoinen Apple Mac mini M2 Pro -tietokone. Virvoitus- ja energiajuomat sekä makeiset ovat nekin käyneet hyvin kaupaksi.

”Arjen kiireiden keskellä aika on rahaa ja se halutaan käyttää mahdollisimman hyvin. Kesälomalla aika on meistä monelle ihan erityisen arvokasta – tärkeiden hankintojen teko sovitetaan omiin aikatauluihin, viis siitä onko kello kaksi yöllä”, kuvailee Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen.

Henkilö käyttää Apple-tietokonetta

Öisin ollaan valmiita tekemään arvokkaita ja harkintaakin vaativia hankintoja. Kuva: Apple

Verkkokauppa.comin Helsingin myymälä siirtyi 24/7-aukioloon kuluvan vuoden toukokuussa. Varastotuotteiden tilauksen ja noudon lisäksi ostoksia pääsee tekemään läpi yön koko myymälävalikoimasta. Ostoksille voi myös tilata kotiinkuljetuksen kellon ympäri pääkaupunkiseudulla.

”Ostosten tekeminen yöaikaan on monelle vielä vierasta, mutta sen suosio kasvaa kaiken aikaa havaittujen hyötyjen myötä. Asiakkaamme ovat olleet positiivisesti yllättyneitä, kun tuotteen saa aidosti heti eikä vasta aamulla perinteisten aukioloaikojen mukaan”, kertoo Litmanen.

Osa yöllisistä ostoksista on mahdollisesti hankittu välittömään tarpeeseen, kuten kesäkuisena sunnuntaiyönä klo 02.49 verkosta tilattu Whirlpoolin ilmastointilaite, joka noudettiin jo tunnin päästä Verkkokauppa.comin Helsingin myymälästä. Mukaan mahtuu kuitenkin myös yllättäjiä, kuten keskellä yötä kolmen maissa ostettu sähköfatbike sekä kahvikone kahvipapujen kera.

”Hintavampia hankintoja todennäköisesti suunnitellaan etukäteen ja nouto ajoitetaan itselle sopivaan hetkeen. Kahvi se näyttää pyörivän suomalaisilla mielessä keskellä yötäkin”, naurahtaa Litmanen.

Verkkokauppa.com listasi TOP 10 kalleimmat ostokset yöaikaan

Verkkokauppa.com listasi 1.6.-7.7.2023 kello 00–06 aikavälillä asioineiden TOP 10 kalleimmat ostokset. Taulukosta on havaittavissa, että öisin ollaan valmiita tekemään arvokkaita ja harkintaa vaativia hankintoja. Kalleimmat yölliset ostokset ovat keskittyneet kannettaviin tietokoneisiin.

TOP 10 kalleimmat ostokset yöaikaan​

1. Apple Mac mini M2 Pro 32 Gt, 512 Gt -tietokone​
  2. Apple MacBook Air 15" M2 8 Gt, 512 Gt 2023 -kannettava tietokone​
  3. Apple MacBook Pro 13” M2 256 Gt 2022 -kannettava tietokone​
  4. Asus TUF Gaming A15 15,6" -pelikannettava​
  5. Lenovo Legion 5 15,6" -pelikannettava​
  6. Asus GeForce TUF-RTX4080-16G-GAMING -näytönohjain​
  7. Apple MacBook Air 13” M1 16 Gt, 256 Gt 2020 -kannettava tietokone​
  8. Apple iPhone 14 Pro Max 128 Gt -puhelin​
  9. Apple MacBook Air M2 256 Gt 2022 -kannettava tietokone​
  10. Apple iPhone 14 Pro 256 Gt -puhelin​

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, kodinkoneita sekä monipuolisesti kotiin, pihaan ja vapaa-aikaan liittyviä tuotteita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee lähemmäs 700 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2021.

false