Verkkokauppa.com paljastaa tämän hetken myydyimmät viilennyslaitteet – laadukkaalla ilmanvaihdolla useita terveyshyötyjä

Mediatiedote, 30.6.2023

Suomalaiset hakevat nyt helppoja ja edullisia viilennysratkaisuja, paljastaa Suomen suurimpiin viilennyslaitteiden myyjiin kuuluvan Verkkokauppa.comin myyntidata. Myös sisäilman laadun merkitykseen kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. Siirrettävät ilmastointilaitteet ovat nousseet alkukesän myyntisuosikiksi, mutta asiakaskyselyn tulokset paljastavat, että suomalaisten ehdoton suosikki on ilmalämpöpumppu.

Ilmastointilaitteiden esittelyä myymälässä

Kiinnostus viilennyslaitteita kohtaan ampaisi nousukiitoon kotoilun ja etätöiden myötä koronavuosina, ja suunta on pysynyt edelleen korkeana. Kuva: Verkkokauppa.com

Ilmojen lämpeneminen ja hellekelit ovat saaneet suomalaiset taas viilennyslaiteostoksille. Laitteiden myynti lähti nousuun toukokuun alussa, ja myyntilukujen odotetaan kesän edetessä pysyvän korkeana. Verkkokauppa.com povaa kuluvasta kesästä vilkasta erityisesti siirreltävien ilmastointilaitteiden osalta.

“Tällä hetkellä viilennyslaitemyynnistä lähes puolet koostuu ilmastointilaitteista, mutta tuulettimet eivät tule kaukana perässä. Suuntaus osoittaa, että ihmiset haluavat viilennykseltä tällä hetkellä helppoja ja joustavia ratkaisuja. Myös laitteiden hintaan kiinnitetään nyt enemmän huomiota, mikä näkyy edullisempien vaihtoehtojen suosiossa”, kertoo Verkkokauppa.comin valikoimajohtaja Tatu Kaleva.

Ihmiset ovat tulleet myös tietoisemmiksi huoneilmasta johtuvista terveysvaikutuksista. Tunkkainen huoneilma aiheuttaa muun muassa hengitysvaikeuksia ja päänsärkyä. Hyvin toteutettu ilmanvaihto poistaa sisäilmasta erilaisia hajuja, pölyä ja bakteereja, mikä lisää asunnon viihtyisyyttä.

Kesällä kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti makuuhuoneen viileyteen, sillä viileä huoneilma parantaa unen laatua. Viilennyslaitteilla makuuhuoneeseen saadaan aikaan kesähelteilläkin nukkumiseen optimaalinen 15–19 asteen lämpötila, mutta laite kannattaa valita huolellisesti.

“Makuuhuoneen viilennystä miettiessä tulee erityisesti huomioida laitteen melutaso, jotta sitä voi tarvittaessa pitää päällä myös yöaikaan. Laitetta hankkiessa kannattaa aina tarkistaa laitteessa desibeleinä ilmoitettu melutasomerkintä, sillä vaihtelua voi esiintyä paljonkin eri mallien välillä”, vinkkaa Verkkokauppa.comin tuotepäällikkö Tuomas Maung.

Ilmalämpöpumppu suomalaisten suosikki, tuulettimia löytyy kodeista eniten

Verkkokauppa.comin asiakkailleen toteuttaman kyselyn* mukaan suomalaisten suosituin viilennyslaite on kirkkaasti ilmalämpöpumppu, jonka yli puolet vastaajista nimesi omaksi suosikikseen. Laite kerää kiitosta erityisesti sen tehokkuuden ja monikäyttöisyyden ansiosta.

“Ilmalämpöpumppu on varsinkin kesähelteillä hyödyllinen, sillä se myös poistaa asunnosta liiallista kosteutta. Ilmalämpöpumppuhankinnat ovat kotitalouden isompia investointeja, jotka tehdään luonnollisesti suunnitelmallisemmin. Ensimmäinen myyntipiikki alkaa samalla hetkellä kesän ensimmäisten helteiden kanssa, ja myynti jatkuu kesän yli niin pitkään kuin lämpöä riittää”, Kaleva avaa.

Kyselyn mukaan suomalaisten kodeista useimmiten löytyvä viilennyslaite on tuuletin, joka vetoaa kuluttajiin erityisesti edullisen hintansa puolesta. Kaleva kertoo, että tuulettimien ja erillisen ilmastointilaitteen kaltaiset siirreltävät ratkaisut ovat erityisen suosittuja silloin, kun ilmalämpöpumpun asentaminen ei ole vaikkapa vuokra-asumisen takia mahdollista. Nämä vaihtoehdot toimivat usein myös tilapäisratkaisuina, kun viilennykselle ei ole pidempiaikaista tarvetta.

“Tuulettimien ja ilmastointilaitteiden kohdalla myynti on ollut nousussa erityisesti laadukkaampien ja edistyneempien laitteiden osalta. Pitkässä juoksussa ilmalämpöpumppujen suosion odotetaan kuitenkin edelleen kasvavan, sillä se on tehokkain ja taloudellisin tapa viilentää kotia”, Kaleva povaa.

*Verkkokauppa.com suoritti kyselyn asiakkaidensa keskuudessa liittyen parhaiksi koettuihin viilennysratkaisuihin. Kysely suoritettiin 8.-11.6.2023 ja siihen vastasi 220 henkilöä.

Tutustu ilmastointilaitteisiin »

Lisätietoja:

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, kodinkoneita sekä monipuolisesti kotiin, pihaan ja vapaa-aikaan liittyviä tuotteita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee lähemmäs 700 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2021.

false