Verkkokauppa.com uudistaa verkkokauppansa – ”Haluamme että meillä on niin helppoa ja inspiroivaa asioida, ettei muualle oikeastaan kannata mennä”

Mediatiedote, 4.5.2023

Jo vuodesta 1992 toiminut ja Suomen suosituimmaksi verkkokaupaksi vuosien saatossa noussut Verkkokauppa.com uudistaa verkkosivujaan tänä keväänä. Uudistukset tulevat olemaan sekä rakenteellisia että visuaalisia, ja niiden tarkoitus on sujuvoittaa asiointikokemusta.

Verkkokauppa.comin uudet mobiilisivut

Kuva 1: havainnekuva mobiilisivuista.

Verkkokauppa.comin sivuilla vierailee noin miljoona kävijää kuukaudessa. Yhtiön valikoima on laajentunut 30 vuoden varrella moneen suuntaan, mikä näkyy myös asiakaskunnan monipuolistumisena. Verkkokauppa.com uudistaa verkkokauppansa kasvavan asiakaskuntansa tarpeiden mukaiseksi.

”Alun alkaen Verkkis on ollut tietokoneharrastajien kauppa. Tänä päivänä meidän saitilta löytää itsensä myös kätevä kotikokki, vauhdin hurmasta syttyvä pyöräilijä ja innokas drone-harrastaja. Me haluamme olla heille kaikille se pysäkki, missä on niin helppoa ja inspiroivaa asioida, ettei muualle oikeastaan kannata mennä”, kuvailee Verkkokauppa.comin Business Development Lead Anton Paasi.

Verkkokaupan uudistuksessa keskitytään erityisesti valikoiman tunnettuuden lisäämiseen sekä tuotteiden löydettävyyteen, ja isoin muutos tulee näkymään navigaatiossa.

”Asiakastesteissä on ilmennyt, että osa tuotteista meinaa hukkua valtavan valikoimamme uumeniin. Lähdemme taklaamaan tätä ongelmaa selkiyttämällä navigaatiota kertaheitolla, ja jatkossa kaikki tuotteet alakategorioineen niputetaan kuvaavien kattoteemojen alle. Näin asiakkaankin verkkokalvoille piirtyy heti kokonaiskuva mitä kaikkea meiltä oikein saa”, Paasi havainnollistaa.

Verkkokaupassa tullaan näkemään myös ostopäätöstä helpottavia uusia ominaisuuksia, yhä selkeämpää rytmitystä ja visuaalisesti raikkaampaa ilmettä.

”Jatkossa esimerkiksi ajankohtaisista kampanjoista, palveluista ja osto-oppaista nähdään mukaansatempaavia sisältönostoja, jotka elävöittävät sivua ja tarjoavat apua ostamisen tueksi. Asiantuntijamme on valjastettu vahvemmin verkkoon ja heidän ostovinkkejään on yhä enemmän luettavissa. Nostamme myös asiakkaiden tekemiä tuotearvosteluja suoraan tuote-esittelyjen lomaan päätöksenteon tueksi ja läpinäkyvyyden nimissä”, Paasi kuvailee.

Verkkokauppa.comin uudet mobiilisivut

Kuva 2: havainnekuva tulevista mobiilisivuista, jossa myyjän vinkit tuodaan esille.

Taustalla kuluttajatutkimus: kivijalan ja verkkokaupan yhdistelmä pitää pintansa

Verkkokauppa.com toteutti verkkokaupan kehitystyön tueksi keväällä 2022 kuluttajatutkimuksen*, jolla kartoitettiin suomalaisten ostomotiiveja, tarpeita ja kulutusmieltymyksiä. Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajat suosivat ostamisessa edelleen kivijalan ja verkkokaupan yhdistelmää.

”Tuote halutaan nähdä paikan päällä ja napata heti mukaan, siksi ostamista myymälästä edelleen suositaan. Verkkokaupan rooli on kuitenkin noussut yhä kriittisemmäksi tuotteiden vertailuvaiheessa, sillä nykyään valinnat on pääosin jo tehty ennen kuin tullaan myymälään”, kertoo Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen.

Verkkokauppa.com kehittää aktiivisesti monikanavaista asiakaskokemustaan, ja verkkokaupan uudistus on olennainen osa tätä kokonaisuutta.

”Mietimme kaiken aikaa keinoja, joilla voisimme palvella asiakkaitamme entistä sujuvammin. Vaihtokauppa-palvelun lanseeraus, pikatoimitukset, kattava myymäläverkosto sekä kotimaiset varastot tähtäävät kaikki samaan tavoitteeseen – ja se tavoite on tyytyväinen asiakas”, naulaa Litmanen.

*Verkkokauppa.com toteutti kuluttajatutkimuksen, jolla kartoitettiin suomalaisten ostomotiiveja, tarpeita ja kulutusmieltymyksiä. Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena ja kohderyhmänä toimivat suomalaiset kuluttajat väestöjakauman mukaisesti. Vastaukset kerättiin 4.-14.3.2022 Norstat-paneelin kautta, ja vastauksia saatiin lopulliseen tutkimusaineistoon 2027 kappaletta.

Havainnekuva uudistuvista sivuista

Kuva 3: havainnekuva Black Week -kampanjasta uusilla sivuilla.

Lisätietoja:

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 750 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2021.