Fiksut lahjaideat pukinkonttiin

Samsung, Miele ja Ströme Hot Air Fryer – Verkkokauppa.com selvitti suomalaisten rakastetuimmat tuotemerkit ja vuoden ilmiöt

Lehdistötiedote, 14.12.2022

Verkkokauppa.com kysyi yli kolmelta tuhannelta suomalaiselta*, mitkä ovat vuoden 2022 parhaat tuotteet ja tuotemerkit. Samsungin Galaxy S22 Ultra nousi suosituimmaksi älypuhelimeksi. Genelec oli jälleen arvostetuin kotimainen brändi. Vuoden parhaimmaksi arkea helpottavaksi tuotteeksi suomalaiset äänestivät Ströme Hot Air Fryer -kiertoilmakypsentimen.

Samsung syrjäytti Applen suomalaisten suosituimpana älypuhelimena, kertoo Suomen suurimman verkkokaupan, Verkkokauppa.comin tuore kysely. Apple piti pintansa arvostetuimpana tietokoneena, mutta joutui luovuttamaan parhaimman puhelimen tittelin Samsung Galaxy S22 Ultralle. Verkkokauppa.comin asiantuntijat valitsivat Galaxy S22 Ultran myös vuoden elektroniikkatuotteeksi kaikkien voittajatuotteiden joukosta.

Älykelloissa suomalaiset ovat jakautuneet tiukasti kahteen koulukuntaan. Applen Watch Ultra sekä Samsungin Galaxy Watch5 Pro saivat äänestyksessä molemmat 1279 ääntä, ja päätyivät näin ollen jakamaan arvostetuimman älykellon sijan.

”Suomalaiset käyttävät yhä enemmän älykelloja toimintoihin, joissa normaalisti käytettäisiin kännyköitä. Tässä suhteessa sekä Apple että Samsung ovat vahvoilla. Samsungin nousu näkyy useammassa kategoriassa, mikä luo todellisen haasteen Applelle”, kertoo Verkkokauppa.comin tuotepäällikkö Juha Orava.

Sony ja Genelec suomalaisten kestosuosikkeja

Sonyn viehätys ei ole hiipumassa, sillä Sony PlayStation oli tänäkin vuonna arvostetuin viihde-elektroniikkabrändi. PlayStationin lisäksi suomalaiset valitsivat Sonyn kuulokkeet parhaimmiksi myös tänä vuonna.

”Äänestystuloksista huomataan, kuinka käytettävyys ja ohjelmistopuoli ovat kuulokeasiakkaillemme aiempaakin tärkeämpää. Erityisesti hopeasijalle yltänyt uusi Airpods Pro on kunnostautunut käyttökokemuksen hiomisessa timanttiseksi”, kertoo valikoimapäällikkö Aki Ahonen.

Iisalmesta ponnistava Genelec on suomalaisten arvostetuin kotimainen brändi jo toista vuotta peräkkäin. Kaiutinvalmistaja päihitti suosituimpana kotimaisena brändinä muun muassa Fazerin ja Fiskarsin.

Parhaimmaksi alle 40 euroa maksavaksi tuotteeksi suomalaiset valitsivat JBL:n bluetooth-kaiuttimen. Vuoden suosikkipeliksi valittiin hiljattain julkistettu God of War: Ragnarök -toimintapeli.

Miele kodinkoneiden kärjessä, energiansäästäjät nousussa

Verkkokauppa.comin kysely paljastaa, että energiansäästö ja arjen helpottaminen ovat nyt suomalaisten suosiossa.

Suomalaisten suosikkikodinkonebrändinä jatkaa Miele, jonka automaattisella pesuaineen annostelijalla varustettu astianpesukone menestyi kyselyssä laajemminkin. Maailmalla hitiksi nousseet airfryerit ovat vakiinnuttaneet paikkansa myös suomalaisissa kodeissa: parhaimmaksi arkea helpottavaksi tuotteeksi suomalaiset valitsivat Strömen kiertoilmakypsentimen.

Vuoden yllätysnousijaksi kipusi TP-LINK Tapo P110 -älypistoke, joka säätelee ja ohjaa virrankulutusta etänä.

”Vuoden yllätysnousija jätti taakseen jopa Nintendo-pelikonsolin ja Applen älykellot. Etäohjattava pistorasia virrankulutuksen mittauksella ei ole varsinaisesti uusi keksintö, mutta se on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan”, toteaa Orava.

Parhaimmaksi sähköä säästäväksi tuotteeksi suomalaiset äänestivät Airamin A-energialuokan LED-lamput.

“Suomalaiset arvostavat nyt tuotteita, joiden avulla he voivat säästää sähköä ja toisaalta myös seurata omaa energian kulutustaan. Säästöjä haetaan nyt erityisesti pienistä ja arkisista asioista”, Orava summaa.

Verkkis Awards 2022

Suomen suurin verkkokauppa, Verkkokauppa.com kartoitti suomalaisten luotetuimmat tuotteet ja brändit nyt toista vuotta peräkkäin. Vuoden tuotteet ja ilmiöt palkittiin Verkkis Awards 2022 -palkinnoilla. Voittajien valintaa varten Verkkokauppa.comin asiakkailla ja omilla asiantuntijoilla teetettiin laaja kysely, jossa kartoitettiin vuoden hittejä, parhaita brändejä ja yllätysnousijoita.

Lue lisää: www.verkkokauppa.com/fi/verkkisawards

*Verkkokauppa.comin online-kyselyssä yli 3000 suomalaista valitsi eniten arvostamansa tuotteen tai brändin 16 kategoriassa. Kysely toteutettiin marraskuun lopulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 3176 suomalaista, joista 3059 oli Verkkokauppa.comin asiakkaita ja 117 Verkkokauppa.comin työntekijöitä.

Kyselyn tulokset

Vuoden lippulaivapuhelin*

1. Samsung Galaxy S22 Ultra (36,3 %)
  2. Apple iPhone 14 Pro Max (33,8 %)
  3. OnePlus 10 Pro (14,5 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkinsa kahdeksan vaihtoehdon väliltä.

Vuoden tietokone*

1. Apple MacBook Air M2 (32,8 %)
  2. Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 9 (24,4 %)
  3. Asus ROG Flow Z13 (24 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa viiden vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden älykello*

1. Apple Watch Ultra (41,2 %)
  2. Samsung Galaxy Watch5 Pro (41,2 %)
  3. Huawei Watch GT 3 Pro (15,4 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa neljän vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden viihde-elektroniikkabrändi*

1. Sony PlayStation: PlayStation 5 ja pelit (35 %)
  2. LG: televisiot (25,1 %)
  3. Genelec: kaiuttimet (22 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan mielestään vuoden ylivertaisin ja eniten arvostamansa viihde-elektroniikkabrändi viiden vaihtoehdon väliltä.

Vuoden kotimainen brändi*

1. Genelec (kaiuttimet) (28,8 %)
  2. Fiskars (keittiövälineet (25,2 %)
  3. Fazer (makeiset) (22,3 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan luotetuin ja eniten arvostamansa kotimainen brändi yhdentoista vaihtoehdon väliltä.

Vuoden tuote alle 40 EUR*

1. JBL Go 3 -Bluetooth-kaiutin (23,3 %)
  2. Apple AirTag -paikannin (19,3 %)
  3. Sini Keittiö puhdistusainetabletti – pullo ja 2 tablettia (17,2 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan paras 40 euron hintainen tuote kahdeksan vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden kuulokkeet*

1. Sony WH-1000XM5 (38,3 %)
  2. Apple Airpods Pro (2gen) (21,8 %)
  3. Sennheiser Momentum 4 Wireless (15,3 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa kahdeksan vaihtoehdon väliltä.

Vuoden kodinkonebrändi*

1. Miele (35,8 %)
  2. Bosch (30 %)
  3. Electrolux (16,2 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan mielestään vuoden ylivertaisin ja eniten arvostamansa kodinkonebrändi seitsemän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden pienkonebrändi*

1. Dyson (varsi-imurit) (25,8 %)
  2. Oral-B (sähköhammasharjat) (25,7 %)
  3. Philips (partatrimmerit) (20 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan mielestään vuoden ylivertaisin ja eniten arvostamansa pienkonebrändi seitsemän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden arjen helpottaja*

1. Ströme Hot Air Fryer - kiertoilmakypsennin (36,1 %)
  2. Miele AutoDos –astianpesukoneet (automaattinen pesuaineen annostelija) (31,6 %)
  3. Philips Hue Gradient Light tube -älyvaloputki (13,8 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan vuoden paras ja kiinnostavin arjen helpottaja viiden vaihtoehdon väliltä.

Vuoden yllätysnousija*

1. TP-LINK Tapo P110 -etäohjattava pistorasia virrankulutuksen mittauksella (36,1 %)
  2. Nintendo Switch OLED -pelikonsoli (22,8 %)
  3. Apple Watch Ultra -älykellot (20,9 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan vuoden kiinnostavin hitiksi noussut tuote viiden vaihtoehdon väliltä.

Vuoden energiapihi*

1. Airam A-energialuokan LED-lamput (22,2 %)
  2. Bosch ilmalämpöpumput (20,7 %)
  3. Themo -älytermostaatti (kykenee tarkkailemaan sähkön tuntihintaa) (19,1 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan kahdeksan vaihtoehdon väliltä tuote, joka on auttanut säästämään eniten sähköä.

Vuoden suunnannäyttäjä*

1. Nvidia GeForce RTX 4090 -näytönohjaimet (27,8 %)
  2. Miele AutoDos –astianpesukoneet (automaattinen pesuaineen annostelija) (24,4%)
  3. Samsung Odyssey Ark 55" -näyttö (21,7%)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan viiden vaihtoehdon väliltä uutuustuote tai tuore tuoteominaisuus, joka näyttää suuntaa oman tuotekategoriansa muille tuotteille tai brändeille.

Vuoden lelu*

1. LEGO City Trains 60337 - Pikajuna (59,9 %)
  2. Squishmallows-pehmolelut (16,3 %)
  3. Spyratwo-vesipyssyt (8,3 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa kuuden vaihtoehdon väliltä.

Vuoden urheilutuote*

1. Tunturi Fitrun 30i -juoksumatto (27,6 %)
  2. Gymstick Walking treadmill -kävelymatto (24,5 %)
  3. MSR Guardian vedenpuhdistin (17,3 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa kuuden vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden peli*

1. God of War: Ragnarök (26,7 %)
  2. Elden Ring (23,5 %)
  3. Call of Duty: Modern Warfare II (21,8 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan suosikkituotteensa seitsemän vastausvaihtoehdon väliltä.

Tuotekuvat: