Verkkokauppa.com paljastaa palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa Black Fridayn alla

Lehdistötiedote, 23.11.2022

Joulusesongin viimeistään käynnistävä Black Friday on kehittynyt Suomessa vuoden vilkkaimmasta ostopäivästä monipäiväiseksi tarjoustapahtumaksi. Suomen suurimman verkkokaupan Verkkokauppa.comin mukaan suomalaiset ostavat tarjouskaupoilta nyt aitoon tarpeeseen tulevia tuotteita. Fiksujen ostopäätösten helpottamiseksi Verkkokauppa.com listaa jälleen palautetuimmat ja huonoksi arvioiduimmat tuotteensa.

Verkkokauppa.com arvioi, että yhä useampi kuluttaja tekee Black Friday -ostoksensa verkossa. Pidemmän kampanjan ansiosta myymälöissä tullaan näkemään liikkeen ulkopuolelle ulottuvien jonojen sijasta tasaista vilskettä pitkin viikkoa. Suomen logistiikkayhtiöt tulevat olemaan toimitusten osalta kiireisiä seuraavan kahden viikon ajan.

Vallitseva maailmantilanne näkyy suomalaisten tavassa tehdä ostoksia: tarjouksista ei haeta mitä käteen sattuu osumaan, vaan kaupoille lähdetään yhä enemmän jokin tietty asia mielessä. Harkitseva ostokäyttäytyminen näkyy myös Verkkokauppa.comin tuotteiden palautusprosentin merkittävässä laskussa: asiakaspalautusten osuus painui menneen vuoden osalta 0,9 prosenttiin.

”Ihmiset ovat yhä tarkempia siitä, mitä ostavat. Erityisesti isommat ostokset, kuten vaikkapa televisio, tehdään nyt vähemmän spontaanisti ja enemmän tarvepohjalta. Tavoitteenamme on auttaa suomalaisia tekemään mahdollisimman pitkäaikaisia hankintoja sekä sesonkina että sen ulkopuolella”, kertoo Verkkokauppa.comin vastuullisuuspäällikkö Johanna Stenbäck.

Verkkokauppa.comin sivuilta löytyy yli 400 000 sensuroimatonta tuotearvostelua, joiden avulla suomalaiset pystyvät tekemään valveutuneita ostopäätöksiä. Sivustolta löytyy myös tuotekohtainen hintapuntari, joka vertaa Verkkokauppa.comin hintaa ajankohtaiseen markkinahintaan.

Verkkokauppa.com listaa vuoden palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa

Verkkokauppa.com paljastaa jälleen Black Fridayn kynnyksellä vuoden 2022 palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa. Palautetuimpien tuotteiden listalta löytyvät muun muassa lumikengät ja älyprojektori. Erilaiset oheislaitteet, kuten tulostimet, pitävät kärkisijoja huonoimmiksi arvioitujen tuotteiden listalla.

“Listalla olevien tuotteiden palautusprosentit ovat verrattain korkeita, ja onkin tärkeää tarkastella palautusten syitä, jotta voimme toteuttaa oikeita toimenpiteitä palautusprosentin pienentämiseksi. Suuri osa tuotepalautuksista johtuu ”hutiostoksesta”. Niiden kohdalla tarkastelemme, miten voisimme kertoa tuotteesta ja sen ominaisuuksista tarkemmin. Seuraamme tarkasti myös huoltopalautuksia”, Stenbäck sanoo.

Myös heikko arvostelu voi johtua puutteellisista tuotetiedoista, kun asiakkaan odotukset eivät tule kohdatuksi, tai sitten laatuongelmasta.

“Tämä haaste koskettaa koko kaupan alaa, ja jälleenmyyjien pitää panostaa entisestään siihen, että asiakas saa riittävät tiedot tuotteesta ennen ostopäätöstä”, Stenbäck summaa.

Palautetuimmat tuotteet top10

Tuote:Palautus-prosentti:Tuotekategoria:
FoneKit silikonisuoja, Oneplus 8, läpinäkyvä 54 %Puhelimet
Tubbs Wilderness -lumikengät, 36" 47 %Urheilu
Villeroy & Boch La Divina -samppanjalasi, 4 kpl 44 %Grillaus ja keittiö
Lenovo TAB P11 Pro Folio Case and Film -suojakuori, harmaa 43 %Tietokoneet
Globen Lighting Led Ball Opal -lamppu, 125 mm, E27, 680 lm, 2700 K 41 %Koti ja valaistus
Ryhmä Hau Mighty Pups -superajoneuvo40 %Lelut
Wave BookCase suojakotelo, Samsung Galaxy J6+ (2018), musta 38 %Puhelimet
Samsung LSP7T The Premiere DLP 4K UHD -laser älyprojektori 35 %TV ja video
Tucano Tre -suojakotelo Samsung Galaxy Tab A 10,5 -tabletille, musta 34 %Laukut ja matkailu
Clicktronic DisplayPort - DVI-D Dual Link -kaapeli, aktiivinen, 2 m, musta 34 %Kaapelit

Huonoimmiksi arvioidut tuotteet top10

Tuote:Arvostelujen keskiarvo asteilkolla 1-5:Tuotekategoria:
HP LaserJet M110we -tulostin 7MD66E 1,2Oheislaitteet
Go-tcha Classic for Pokémon Go -ranneke, musta 1,22Pelaaminen
Electrolux EWK04 -ikkuna-asennussarja 1,33Pienkoneet
Dr Pepper Zero -virvoitusjuoma, 330 ml, 24-pack 1,5Ruoka ja juoma
Fiskars Norden paistinpannu, 28 cm 1,6Grillaus ja keittiö
Upo LK51MF1V -keraaminen liesi, valkoinen 1,8Kodinkoneet
HP DeskJet 2720e All-in-One -monitoimitulostin (26K67B) 2Oheislaitteet
ProCaster HA-01 -Bluetooth aktiivikaiutinpari, valkoinen 2Audio ja hifi
Karhu Blackline -lihashuoltovasara 2Urheilu
Kingston DataTraveler Exodia 256 Gt USB-muisti2Oheislaitteet

Verkkokauppa.com panostaa läpinäkyvyyteen kertomalla sivuillaan kattavasti kunkin tuotteen kohdalla sen tuotetiedot, asiakkaiden yksityiskohtaiset suositteluprosentit sekä tuotearviot, tuotteen myyntihistorian sekä hintapuntarin kuin myös huolto- ja palautusprosentit. Verkkokauppa.comin tuotteilla on yhteensä satoja tuhansia kuluttaja-arviota.