Tässä ovat joulun hittilelut – Verkkokauppa.com ennustaa vilkasta lelukauppaa vallitsevasta taloustilanteesta huolimatta

Lehdistötiedote, 8.11.2022

Tänä jouluna leluista haetaan eskapismia ja piristystä, arvioi Suomen suurin lelujen verkkokauppa, Verkkokauppa.com. Verkkokauppa.comin myyntidata paljastaa, että tänä vuonna erityisessä suosiossa ovat pehmolelut sekä interaktiiviset lelut. Lelujen myynnin odotetaan pysyvän korkealla, joten lahjat pukinkonttiin kannattaa hankkia ajoissa.

Kaveriporukka pelaa lautapeliä

Bezzerwizzer on Vuoden 2022 partypeli -voittaja.

Verkkokauppa.comin myyntidatan mukaan yli puolet koko vuoden lelumyynnistä tulee marras–joulukuun aikana, ja samaa odotetaan tänäkin vuonna.

“Tänä syksynä moni kiinnittää hintoihin eri tavalla huomiota. Haastava taloustilanne ei kuitenkaan näy lelujen myynnissä yhtä vahvasti kuin muussa käyttötavaramarkkinassa. Lapsille halutaan luoda mahdollisimman perinteikäs joulu. Leluihin on helppo panostaa myös pienemmällä budjetilla”, kertoo Verkkokauppa.comin lelujen tuotepäällikkö Essi Tyson-Fyhr.

Aikuisille suunnatut lelut ovat löytäneet tiensä pysyvästi ihmisten arkeen. Isoista leluvalmistajista erityisesti LEGO on laajentanut valikoimaansa vahvasti myös aikuisten suuntaan. Innokkaille legonrakentajille tarjolla on esimerkiksi Vincent Van Goghin Tähtikirkas yö -taideteosta mukaileva rakennussetti, joka toimii kokoamisen jälkeen myös sisustuselementtinä.

“Vallitsevan maailmantilanteen keskellä halutaan harjoittaa eskapismia ja siirtyä pois näytön ääreltä. Lelujen ja pelien avulla pystyy nollaamaan maailman murheet ja saa keskittyä vain yhteen asiaan”, Tyson Fyhr jatkaa.

Nousussa sarjoista tutut hahmot sekä pehmolelut

Kuluva vuosi on nostanut vahvasti pehmolelujen myyntiä. Esimerkiksi TikTokista tutuista Squishmallows-pehmoleluista ennustetaan myyntihittiä. Myös erilaisiin lastensarjoihin liittyvät lelut ovat suosittuja: tuttujen suosikkien Ryhmä Haun ja Pipsa Possun rinnalle on nousemassa esimerkiksi Netflixin Gabbyn nukketalo -sarja.

“Gabbyn nukketalo on oiva esimerkki siitä, kuinka lastenohjelma kääntyy helposti lelujen maailmaan. Sarjaan pohjaavat lelut ovat nousseet jo maailmalla suureen suosioon, ja nyt samoja merkkejä on näkyvissä myös Suomessa. Nukketalo on varmasti yksi tämän vuoden halutuimmista lahjoista”, kertoo Verkkokauppa.comin lelujen valikoimapäällikkö Laura Haagmann.

Suuressa suosiossa ovat myös interaktiiviset lelut, jotka reagoivat lapseen ja tämän leikkiin. Magic Mixies -taikapadan avulla lapsi voi loitsia itselleen oman pehmoleluhahmon. Oikeaa koiranpentua muistuttava My Fuzzy Friendsin Moji-labradoodle taas tottelee ääntä ja kosketusta ja tekee monia koiramaisia temppuja. Sosiaalisesta mediasta tuttua fidget-henkisyyttä puolestaan edustaa twerkkaava Tan Tan -oranki.

“Lelumaailman suurimmat innovaatiot tehdään tällä hetkellä juuri interaktiivisten lelujen kategoriassa. Edistynyttä teknologiaa tuodaan lasten maailmaan kilpaillen näin huomiosta ruutuajan kanssa”, Haagmann sanoo.

Lapsi leikkii junaradalla

LEGO City -lelusettien aidot ajoneuvot, monipuoliset rakennelmat ja inspiroivat hahmot vievät lapset keskelle seikkailuja.

Verkkokauppa.comin ennuste: Tässä ovat joulun 2022 top 10 -hittilelut

Verkkokauppa.com vertaili edellisvuosina halutuimmiksi nousseiden lelujen ominaisuuksia, summasi yhteen tämän joulun ennakkomyynnin signaaleja ja teki ennusteen, mitkä kymmenen lelua nousevat tänä jouluna hiteiksi. Verkkokauppa.com on Suomen suurin lelumyyjä ja sen valikoimissa on yli 4 500 erilaista lelua.

Verkkokauppa.com