Trampoliiniscootti, pickleball ja kävelymatto – Verkkokauppa.com ennustaa kesän urheiluvälinehitit

Lehdistötiedote, 4.5.2022

Trampoliiniscootti, amerikkalainen pickleball sekä kotitoimiston kävelymatto ovat kesän uusia sporttivälinehittejä, ennustaa Verkkokauppa.com. Etenevä kevät vilkastuttaa taas urheiluvälinekauppaa, ja Suomen suurimmassa verkkokaupassa esimerkiksi polkupyörien haut kolminkertaistuvat ja telttojen nelinkertaistuvat kevään alkaessa. Viime vuosilta tutut saatavuushaasteet vaikuttavat myös tämän kevään pyöräkaupassa.

Urheiluvälineistä etenkin polku- ja sähköpyörien kysyntä on ollut viime vuodet poikkeuksellista, ja Verkkokauppa.comin ostopäällikkö Tatu Kalevan mukaan myös tämä ja ensi kevät tulevat olemaan pyörien saatavuuden osalta ajoittain hankalia.

“Viime vuosien saatavuushaasteet ovat saaneet sporttivälinevalmistajatkin keskittämään tuotantoa klassikkomalleihin ja suurimman kysynnän tuotteisiin. Etenkin fillareissa on paljon mallikohtaisia saatavuushaasteita, eikä kaikkia runkokokoja pystytä tarjoamaan koko kauden ajan. Kevään polkupyörähankinnat kannattaakin tehdä jo toukokuun alussa, sillä viime kevään tapaan kuun lopussa fillarivalinnoissa voi joutua tekemään jo kompromisseja. Sen sijaan viime vuonna saatavuushaasteiden kanssa paineiden hittilajien kuten frisbeegolfin ja padelin välinetilanne on tänä keväänä parempi.”

Pickleballista seuraava trendimailapeli

Verkkokauppa.com summasi yhteen välinekaupan ja verkkohakujen dataa sekä teki ennusteen, mitkä välineet nousevat tulevan kesän suosikeiksi. Viime vuosina uuden kysyntäpiikin kokeneen trampoliiniharrastuksen siivittämänä kesän hitiksi on nousemassa suomalaiskeksintö, ilman pyöriä tuleva Indo-trampoliiniscootti, jolla voi trampoliinilla pomppiessa tai kotona sisätiloissa tehdä samanlaisia temppuja kuin tavallisella scootilla.

”Uutena lajitulokkaana puolestaan on Yhdysvalloista lähtöisin oleva pickleball-mailapeli. Jenkeissä jo yli viisi miljoonaa harrastajaa kerännyt, helposti lähestyttävä laji näyttää noudattavan samanlaista kehityskaarta kuin hitiksi noussut padel muutama vuosi sitten. Suomeenkin on avattu jo muutamia pickleball-kenttiä ja koulut ovat tehneet välinetilauksia”, Kaleva kertoo.

Kalevan mukaan kotitreenivälineiden kysyntä on ollut vilkasta pari viime vuotta. Viimeisimpänä suosikkina kotisalin lisäksi etätoimistolla käytettävän kävelymaton myynti kolminkertaistui alkuvuonna verrattuna edellisvuoteen. Esimerkiksi viime tammikuun laajan kuntosalisulun aikaan voimaharjoittelutuotteiden, kuten käsi- ja levypainojen, myynti harppoi peräti 800 prosenttia.

“Eräilyn ja vaeltamisen suosio jatkuu myös vahvana. Retkeilytuotteiden myynti kasvoi alkuvuonna 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna, ja esimerkiksi retkikeittimien kysyntä nelinkertaistui. Retkeily- ja vaellustuotteiden suosio kertoo myös suomalaisten halusta varautua erilaisiin tilanteisiin. Varautumisinnokkuus näkyy esimerkiksi siinä, että retkeillessä käytettävät vedenpuhdistimet myytiin maaliskuussa hetkellisesti loppuun.”

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 650 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2020.