Fiksut lahjaideat pukinkonttiin

Genelec, Sony ja Xiaomi Mi -sähköpotkulauta kärjessä – Verkkokauppa.com selvitti suomalaisten luotetuimmat tuotemerkit ja vuoden ilmiöt

Lehdistötiedote, 8.12.2021

Verkkokauppa.com kysyi yli tuhannelta suomalaiselta*, mitkä ovat vuoden 2021 parhaat tuotteet ja tuotemerkit. Sony nousi suomalaisten eniten arvostamaksi viihde-elektroniikkabrändiksi ja sen PlayStation 5 -pelikonsoli taas arvostetuimmaksi elektroniikkatuotteeksi. Iisalmelainen Genelec oli arvostetuin kotimainen brändi. Vuoden suunnannäyttäjäksi suomalaiset äänestivät Samsungin taittuvan näytön älypuhelimen. Kiinnostavimmaksi hittituotteeksi nousi Xiaomi Mi -sähköpotkulauta.

Suomalaiset arvostavat älypuhelimissa ja -kelloissa eniten Applea, kodinkoneissa Mieleä ja leluissa LEGOa, selviää Suomen suurimman verkkokaupan, Verkkokauppa.com tuoreesta kyselystä.

Sony kipusi luotetuimmaksi viihde-elektroniikkabrändiksi. Lisäksi suomalaiset nostivat Sonyn langattomat vastamelukuulokkeet parhaimmiksi kuulokkeiksi ja PlayStation 5 -pelikonsolin vuoden ylivertaisimmaksi elektroniikkatuotteeksi.

“Pelaamisen suosio kasvaa vuosi vuodelta. Sony on monelle viihteen ja pelaamisen luottokumppani, joka tunnetaan esimerkiksi monista klassisista konsolipeleistään, kuten Crash Bandicoot, Spyro ja Gran Turismo. Siinä missä vanhempamme aikoinaan hankkivat moottoripyöriä, panostaa nykypolvi mieluummin pelaamiseen hankkimalla konsoleita ja taulutelevisioita”, Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä kertoo.

Genelec on suomalaisten arvostetuin kotimainen brändi. Niemelän mukaan Genelecin suosion taustalla on tuotteiden mainio huollettavuus ja ajattoman hillitty design sekä ennen kaikkea brändin keskittyminen ydinasiaan eli laadukkaaseen äänentoistoon.

“Pienestä suomalaiskaupungista ponnistavaa Geneleciä pidetään maailmallakin yhtenä parhaimmista kaiutinvalmistajista. Genelecin kaiuttimet löytyvät Kanye Westinkin keikkaraiderista ja maailman huippujen miksauspöydiltä. Arvostusta kasvattaa valtavasti se, että yhä edelleen Genelecin kaikki laitteet valmistetaan ja huolletaan Iisalmessa”, sanoo Niemelä.

Suomalaiset nostivat vuoden kiinnostavimmaksi hittituotteeksi Xiaomi Mi -sähköskootterin. Urheilutuotteiden kategoriassa arvostetuin oli taas Giant Trance -sähkömaastopyörä. Niemelän mukaan sähköavusteisten menopelien suosio kirittää laajempaa liikkumisen muutosta.

“Pari vuotta sitten breikanneet vuokrattavat sähköskootterit saivat suomalaiset innostumaan toden teolla sähköistetyistä menopeleistä. Oman laudan hankkiminen ei ole enää iso kustannus, sillä hinnat ovat pudonneet nopeasti ja valinnanvaraa riittää. Laadukkaat sähköpolkupyörät ovat taas haastaneet muut kevyemmät menopelit kehittyneen teknologiansa ansiosta, ja niistä ovat innostuneet peruspyöräilijöiden lisäksi jopa ne, jotka ennen olisivat suunnanneet moottoripyöräkaupoille”, Niemelä toteaa.

Verkkis Awards 2021

Suomen suurin verkkokauppa, Verkkokauppa.com kartoitti ensi kertaa suomalaisten luotetuimmat tuotteet ja brändit. Vuoden tuotteet ja ilmiöt palkittiin Verkkis Awards 2021 -palkinnoilla. Voittajien valintaa varten Verkkokauppa.comin asiakkailla ja omilla asiantuntijoilla teetettiin laaja kysely, jossa kartoitettiin vuoden hittejä, parhaita brändejä ja yllätysnousijoita. Lue lisää: www.verkkisawards.com

Kyselyn tulokset:

*Verkkokauppa.comin kyselyssä suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa tuote tai brändi 15 kategoriassa. Kysely toteutettiin marraskuun lopulla Verkkokauppa.comin sähköpostikyselynä. Kyselyyn vastasi yhteensä 1251 suomalaista, joista 1102 oli Verkkokauppa.comin asiakkaita ja 149 Verkkokauppa.comin työntekijöitä. Huom! Vastaajalla oli jokaisen kategorian kohdalla mahdollisuus valita “en osaa sanoa” halutessaan jättää äänestämättä kyseisessä kategoriassa.

Vuoden pienkonebrändi*

1. Bosch (26 % äänistä)
  2. Dyson (18 %)
  3. Electrolux (13 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa pienkonebrändi yhdeksän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden viihde-elektroniikkabrändi*

1. Sony (21 % äänistä)
  2. Samsung (19 %)
  3. Genelec (18 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa viihde-elektroniikkabrändi yhdeksän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden kodinkonebrändi*

1. Miele (30 % äänistä)
  2. Bosch (27 %)
  3. Electrolux (13 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa kodinkonevalmistaja tai -brändi kahdeksan vaihtoehdon väliltä.

Vuoden kotimainen brändi*

1. Genelec (45 % äänistä)
  2. Iittala (23 %)
  3. Helkama (10 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa verkkokaupan suomalainen brändi kahdentoista vaihtoehdon väliltä.

Vuoden uusi älykotilaite*

1. Roborock S7 -robotti-imuri (27 % äänistä)
  2. Yale Linus -älylukko (19 %)
  3. Philips Hue Gradient -valonauha (16 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa uusi älykotilaite kahdeksan vaihtoehdon väliltä.

Vuoden suunnannäyttäjä*

1. Samsung Galaxy Z Flip3 & Z Fold3 – taittuva älypuhelin (34 % äänistä)
  2. Roborok S7 -robotti-imuri (21 %)
  3. Yale Linus -älylukko (21 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan seitsemän vaihtoehdon väliltä uutuustuote tai tuore tuoteominaisuus, joka näyttää suuntaa oman tuotekategoriansa muille tuotteille tai brändeille.

Vuoden yllätysnousija*

1. Xiaomi Mi Electric Scooter PRO 2 global -sähkäpotkulauta (24 % äänistä)
  2. EGO Evolution -sähköskootteri (10 %)
  3. Beeztees Quick Cooler -koirien viilennysmatto (10 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan kiinnostavin vuonna 2021 hitiksi noussut verkkokauppatuote kymmenen vaihtoehdon väliltä.

Vuoden elektroniikkatuote*

1. PlaysStation 5 -pelikonsoli (32 % äänistä)
  2. LG OLED C1 65” 4K Ultra HD OLED -televisio (14 %)
  3. iPhone 13 Pro Max -älypuhelin (13 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan mielestään vuoden ylivertaisin elektroniikkatuote kahdentoista vaihtoehdon väliltä.

Vuoden lippulaivapuhelin*

1. iPhone 13 Pro Max (35 % äänistä)
  2. Samsung Galaxy S21 Ultra (26 %)
  3. OnePlus 9 Pro (14 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa lippulaivapuhelin yhdeksän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden kuulokkeet*

1. Sony WH-1000XM4 (24 % äänistä)
  2. Apple Airpods Max (14 %)
  3. Bose QuietComfort Earbuds (14 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa kuulokkeet yhdeksän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden älykello*

1. Apple Watch 7 (31 % äänistä)
  2. Samsung Galaxy Watch 4 (20 %)
  3. Garmin 6 Pro (18 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa älykello seitsemän vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden urheilutuote*

1. Giant Trance X E+ (Pro 29 2) -sähkömaastopyörä (28 % äänistä)
  2. Julbo EVAD-1 -aurinkolasit HUD-näytöllä (10 %)
  3. Shark Touring SUP -lauta (9 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa urheilutuote yhdeksän vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden lelu*

1. LEGO Super Mario (25 % äänistä)
  2. Mielialamustekala-pehmolelu (11 %)
  3. Escape Room Family Aikamatka -pakohuonepeli (10 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa lelu yhdeksän vaihtoehdon väliltä.

Vuoden tuote alle 20 EUR*

1. Mielialamustekala-pehmolelu (19 % äänistä)
  2. Plop Up -poksauttelulelu (13 %)
  3. Johan & Nyström One Cup Drop Kit -kahvikapseli (11 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa alle 20 euron hintainen tuote kahdeksan vastausvaihtoehdon väliltä.

Vuoden lastentarvike*

1. Britax Bömer Baby-Safe iSense -turvakaukalo (12 % äänistä)
  2. Owlet-älysukka vauvalle – moderni itkuhälytin (11 %)
  3. Moonie – nukahtamista helpottava unipupu (11 %)

*Suomalaisia pyydettiin valitsemaan eniten arvostamansa lastentarvike kahdeksan vastausvaihtoehdon väliltä.

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastentarvikkeita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 750 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2021.