Kuluttajat valitsivat Verkkokauppa.comin Suomen vastuullisimmaksi verkkokauppabrändiksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa

Lehdistötiedote, 17.3.2021

Suomalaiset ovat valinneet Verkkokauppa.comin Suomen vastuullisimmaksi verkkokaupaksi, selviää arvostetusta Sustainable Brand Index 2021 -tutkimuksesta. Euroopan laajimmassa brändien vastuullisuusmielikuvia mittaavassa tutkimuksessa arvioitiin nyt ensi kertaa myös verkkokauppabrändejä omana kategorianaan.

Vuosittaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa* punnitaan kuluttajien mielikuvia tunnettujen brändien vastuullisuudesta. Verkkokauppa.com sijoittui verkkokauppakategorian kärkeen, ja sen taakse kansallisessa mittauksessa jäivät Motonet, Zalando, CDON ja Amazon. Kaikkiaan tutkimuksessa tarkasteltiin 212 brändiä 25 eri kategoriassa.

"Verkkokauppa kasvaa vuosi vuodelta, ja kauppiailta edellytetään kasvavaa vastuullisuutta. Haluamme olla tässäkin edelläkävijä ja kehittää aktiivisesti sitä, mitä vastuullinen kauppa niin verkossa kuin kivijalassa tarkoittaa. Tunnustus on hieno osoitus siitä, että olemme vastuullisuustyössämme oikealla polulla. Emme aio tyytyä tähän vaan panostamme pitkäjänteiseen tekemiseen vastuullisuuden saralla”, sanoo Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka.

Verkkokauppa.com on jo pitkään panostanut perusteellisiin tuotetietoihin ja läpinäkyviin kuluttaja-arvioihin. Vastuullisuuden kehittämisen työkaluksi viime vuonna julkaistiin myös sidosryhmäkysely**, jonka avulla Verkkokauppa.com on selvittänyt avainsidosryhmiensä näkökulmasta tärkeimpiä vastuullisuuden kehittämisen osa-alueita.

”Verkkokauppa.comin vastuulliseen brändimielikuvaan on vaikuttanut varmasti myös kotimaisuuteen panostaminen”, pohtii Verkkokauppa.comin vastuullisuuspäällikkö Johanna Stenbäck. ”Panimme esimerkiksi viime vuonna pystyyn vain suomalaisia tuotteita myyvän Verkkokauppa.fi-kauppapaikan. Lisäksi olemme jo toiminnan ensimetreiltä painottaneet läpinäkyvyyttä ja panostaneet laadukkaaseen tuotevalikoimaan. Autamme suomalaisia tekemään tarpeellisia ja käyttöajaltaan mahdollisimman pitkäikäisiä hankintoja.”

Stenbäckin mukaan kestävään kuluttamiseen kannustaminen on yhä kiinteämmin Verkkokauppa.comin vastuullisuustyön ytimessä. Myös Verkkokauppa.comin sidosryhmäkyselyssä korostui harkittujen hankintojen merkitys. Kysyttäessä mihin Verkkokauppa.comin pitäisi panostaa vastuullisuustyössään, 75 prosenttia vastaajista nosti tuotteiden pitkäikäisyyden viiden tärkeimmän vastuullisuusaiheen joukkoon.

”Toinen verkkokauppatoiminnan kuuma peruna on palautuksien hallinta. Verkkokauppa.com on panostanut siihen, että palautusprosentti pysyy minimissä, ja mahdollisimman suuri osa palautuksista saadaan palautettua myyntiin. Palautusprosenttimme on verkkokauppatoimijaksi alhainen, 1 % ja vain alle 0,1 % kokonaismyynnistä päätyy palautuksen myötä jätteeksi, joka kierrätetään asianmukaisella tavalla”, Stenbäck kertoo.

Verkkokauppa.comin vastuullisuustyön toimintatavoista ja tuloksista kerrotaan lisää yhtiön tuoreessa vuosikertomuksessa.

Sustainable Brand Index 2021 -tutkimuksen raportin voi käydä lukemassa kokonaisuudessaan täällä.

*Sustainable Brand Index 2021 -tutkimus

Sustainable Brand Index on Euroopan laajin brändien vastuullisuusmielikuvia mittaava tutkimus. Vuosittaisessa tutkimuksessa, jota on tehty Suomessa vuodesta 2013, punnitaan kuluttajien mielikuvia tunnettujen brändien vastuullisuudesta. Tutkimuksessa arvioitavat brändit valikoidaan mukaan liikevaihdon, markkinaosuuden ja yleisen tunnettuuden perusteella. Tutkimuksen vastuullisuuden määritelmä tulee YK:n kestävän kehityksen tavoitteista. Verkkokauppa (e-commerce) oli nyt ensimmäistä kertaa mukana uutena kategoriana. Kaikkiaan tutkimuksessa tarkasteltiin 212 brändiä 25 eri kategoriassa. Tutkimukseen osallistui 9 900 suomalaista.

**Verkkokauppa.comin sidosryhmäkysely 2020

Verkkokauppa.comin vuonna 2020 toteutettuun vastuullisuusaiheiseen sidosryhmäkyselyyn osallistui 2600 vastaajaa, joihin lukeutui Verkkokauppa.comin asiakkaita, työntekijöitä, kumppaneita sekä sijoittajia. Sidosryhmäkyselyyn vastanneet nostivat vastuullisuuden tärkeäksi kulmakiveksi Verkkokauppa.comin toiminnalle. Kysyttäessä mihin Verkkokauppa.comin pitäisi panostaa vastuullisuustyössään, 75 prosenttia vastaajista nosti tuotteiden pitkäikäisyyden ja sen edistämiseen liittyvät keinot viiden tärkeimmän vastuullisuusaiheen joukkoon.

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 700 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2020.