Pizzauuni, ompelukone ja robotti-imuri – Verkkokauppa.com listasi koronavuoden nousijat

Lehdistötiedote, 11.12.2020

Koronavuosi sai suomalaiset panostamaan kotitoimistoon ja kotona rentoiluun, kertoo Verkkokauppa.comin myyntidata. Suomen suurin verkkokauppa listasi poikkeusvuoden kovimmat elektroniikka- ja välinenousijat. Suomalaiset innostuivat muun muassa pizzauuneista, sähköpöydistä, ompelukoneista ja robotti-imureista.

Vuonna 2020 suomalaiset ovat ostaneet ennätyksellisen paljon verkosta. Edellisvuoteen verrattuna Suomen suosituimman verkkokaupan, Verkkokauppa.comin sivujen käyntien määrä kasvoi yli kymmenellä miljoonalla käynnillä. Poikkeusvuosi on saanut etenkin uudet shoppailijaryhmät kokeilemaan verkko-ostamista.

“Yhä useampi tuoteryhmä mielletään nyt mahdolliseksi ostaa verkosta. Koronan patistama muutos suomalaisten ostomieltymyksissä on eittämättä pysyvä. Yhtä aikaa verkkokaupassa ollaan samalla tavalla tarkkoja kuin myymälässäkin: tuotteiden ominaisuuksia vertaillaan ja tuotetietoja selvitetään tarkkaan, vaikka ostos tehtäisiinkin verkon kautta klikkaamalla”, kertoo Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Vesa Järveläinen.

Suomalaiset ryhtyivät harrastamaan kotona

Etätyötä sujuvoittavien tuotteiden, kuten sähköpöytien ja näyttöjen, suosio on kasvanut läpi vuoden. Esimerkiksi yksinomaan sähköpöytien myynti kasvoi Verkkokauppa.comilla kuluvana vuotena roimat 750 prosenttia edellisvuodesta.

Myös kirkas- ja älyvalot ovat päätyneet aiempaa useamman etätyöläisen ostoslistalle. Kirkasvaloja on tänä vuonna myyty moninkertainen määrä verrattuna vuoteen 2019.

Poikkeuksellinen vuosi näkyy myös käsillä tekemisen ja kotona harrastamisen kasvamisena. Vuoden herkullisin nousija on sisätiloissakin käytettävä pizzauuni. Pizzauuneja on käynyt kaupan 90 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

“Koronavuonna suomalaiset ryhtyivät harrastamaan kotona, sillä esimerkiksi ompelukoneiden ja erilaisten käsityövälineiden suosio kasvoi roimasti. Kiinnostus ompelukoneisiin on kasvanut vahvasti läpi vuoden, ja myynti on koko vuoden osalta harpannut 140 prosenttia ylöspäin”, Järveläinen sanoo.

Myös kodin elektroniikan trendit ovat selvät: Automatisoidut tuotteet, kuten robotti-imurit ja älyohjelmoidut pesukoneet, ovat tänä vuonna vakiinnuttaneet asemansa myydyimpien tuotteiden joukossa.

Yksittäisistä yllättäjistä kovin nousija, Relax-saunavihta, löytyy suomalaisia tuotteita myyvän Verkkokauppa.fi:n valikoimasta. Kierrätettävästä materiaalista käsityönä valmistettu saunavihta on kasvattanut suosiotaan erityisesti joulukuussa.

“Kestosaunavihtoja myydään tällä hetkellä yli kaikkien odotuksiemme. Povaammekin kestosaunavihdasta tulevan joulun hittilahjaa”, Järveläinen kertoo.

Koronavuoden nousijat – tutustu tuotteisiin:

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 650 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2020.