Koronavuosi vei lelukaupankin verkkoon − Verkkokauppa.com ennustaa joulun hittilelut

Lehdistötiedote, 5.11.2020

Tänä jouluna yhä useampi suomalainen ostaa lelut pukinkonttiin verkosta, kertoo Verkkokauppa.comin myyntidata. Korona on entisestään vauhdittanut lelukaupan siirtymistä verkkoon, ja Suomen suosituimman verkkokaupan lelumyynti verkossa onkin tuplaantunut. Tänä jouluna myös aiempaa useampi aikuinen saa lahjaksi leluja, sillä aikuisten lelujen ja pelien myynti on kasvanut roimasti.

Yhä useampi suomalainen ei juokse tänä jouluna kaupasta toiseen hittilelujen perässä vaan ostaa lelunsa verkosta, ennustaa Verkkokauppa.com, jonka lelumyynti verkossa on kasvanut maaliskuun jälkeen, eli niin sanottuna korona-aikana 104 prosenttia.

”Poikkeuksellinen vuosi on innostanut perheet ja etenkin aikuiset taas leikkimään, sillä erilaisten lauta- ja palapelien sekä aikuisille tarkoitettujen, monimutkaisempien lelujen kauppa on käynyt tänä vuonna aiempaa vilkkaanpana. Koronavuonna suosittuja ovat olleet esimerkiksi aikuisten koottavat LEGOt”, sanoo Verkkokauppa.comin ostopäällikko Tatu Kaleva.

Vuoden vilkkain lelukauppasesonki on alkamassa. Kalevan mukaan yli 50 prosenttia Verkkokauppa.comin koko vuoden lelumyynnistä tulee yksinomaan marras-joulukuun aikana. Verkkokauppa.com on Suomen suurimpia lelunmyyjiä ja sen valikoimissa on yli 4 000 erilaista lelua.

Verkkokauppa.com vertaili edellisvuosina halutuimmiksi nousseiden lelujen ominaisuuksia, sekä summasi yhteen tämän joulun ennakkomyynnin signaaleja ja teki ennusteen, mitkä lelut nousevat tänä jouluna hiteiksi.

“Joulun hittilelut ovat ennen kaikkea interaktiivisia ja toiminnallisia. Suosituimmiksi nousevat myös lelut, joissa on paljon pelillisiä elementtejä. Lisäksi tietyt klassikkolelubrändit kipuavat joka vuosi joulun hittilelujen joukkoon”, summaa Verkkokauppa.comin lelujen tuotepäällikkö Essi Tyson-Fyhr.

Verkkokauppa.comin ennuste: Tässä ovat joulun 2020 hittilelut

“Koottavat LEGOt ja esimerkiksi BRIOn puiset junaradat kuuluvat niihin ikonisiin klassikoihin, jotka nousevat joka ikinen joulu hittilelujen listalle. Ikivihreät klassikkolelubrändit tunnetaan kestävyydestään ja ne leikityttävät sukupolvelta toiselle. Ikivihreitä myydään paljon vuodenajasta riippumatta. Suuret lelubrändit myös markkinoivat tuotteitaan suurella volyymilla, jotta ne eivät pääsisi unohtumaan lasten toivelistoilta.”

– Essi Tyson-Fyhr, lelujen tuotepäällikkö, Verkkokauppa.com

“Flossaava laiskiainen, ilmapallokoira ja flamingo ovat esimerkkejä interaktiivisista leluista, jotka toimivat vähän kuin leikkikavereina. Ne reagoivat erilaisiin ääniin ja liikkeisiin, ja palkitsevat käyttäjänsä hullunkurisilla tempuilla ja toiminnoilla. Ilmapallokoira osaa peräti yli 60 erilaista liike- ja äänitoimintoa, ja sen ikoninen ulkonäkö on taatusti tuttu kaikenikäisille. Flossaava laiskiainen puolestaan opettaa koko perheelle tanssiliikkeitä.”

– Laura Haagmann, lelujen valikoimapäällikkö, Verkkokauppa.com

“Pakohuoneet ovat lyöneet läpi Suomessa viimeisen parin vuoden aikana, ja nyt markkinoille on tullut pakohuonepelejä, jotka sopivat mainiosti korona-aikaan, sillä niitä pelataan kotoa käsin. Pakohuonepeli on hyvä esimerkki kokemuksellisesta hittilelusta, joka leikitään loppuun pelaamalla se kerran läpi.”

– Tatu Kaleva, ostopäällikkö, Verkkokauppa.com

Seppo Niemelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä valaisimia ja kodinkoneita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Tuotteiden lisäksi valikoimaan kuuluu myös asennuspalvelut. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 650 työntekijää. Verkkokauppa.com valittiin parhaaksi suomalaiseksi verkkokaupaksi Postin verkkokauppatutkimuksessa 2020.