Nyt on oikea aika hankkia opiskelijaläppäri – nämä mallit kestävät läpi lukion

Lehdistötiedote, 23.7.2020

Elokuun alussa usea vanhempi suuntaa lastensa kanssa tietokoneostoksille nuorten aloittaessa lukion. Kannettavalta tietokoneelta odotetaan paljon, koska se tulee olemaan melkein päivittäisessä käytössä koko lukio-opiskelun ajan ja sen tulee toimia tehokkaasti vielä ylioppilaskirjoituksissa. Mistä tietää, mikä tietokone on lukiolaiselle sopiva, mitä ominaisuuksia uudessa kannettavassa kannattaa olla ja millaisissa hintaluokissa sopivat läppärit liikkuvat? Verkkokauppa.comin asiantuntija vastaa.

Tärkeintä lukiokäyttöön tulevan kannettavan tietokoneen ostamisessa on varmistaa, että kone toimii Abitti-koejärjestelmän kanssa, josta käytetään myös DigabiOS-nimeä. Useimmat kannettavat tietokoneet toimivat Abitin kanssa ja nykyään koneiden valmistajat testaavat asian etukäteen. Kaikkien kannettavien tietokoneiden kanssa Abitti ei kuitenkaan toimi, kuten uudempien MacBook-mallien, joita moni nuori himoitsee. Abitin nettisivut ylläpitävät listaa järjestelmän kanssa yhteensopivista tietokoneista ja myös Verkkokauppa.com on koonnut yhteensopivat tietokoneet yhteen helposti löydettävään osioon verkkosivuillaan.

Kuinka paljon hyvästä lukiolaisläppäristä kannattaa maksaa?

Kannettavien tietokoneiden kirjo on laaja, joista halvemmat liikkuvat noin kahden sadan euron paikkeilla. Verkkokauppa.comin ostopäällikkö Antti Aulavuoren mukaan opiskeluläppäriostoksilla ei kannata kuitenkaan suunnata kohti edullisimpia malleja.

“Lukiolaiselle ostettavaa läppäriä tulee ajatella monivuotisena hankintana, jossa pitää olla tarpeeksi tehoa ja muistia, että se toimii hyvin vielä ylioppilaskirjoituksissakin. Hyvien peruskoneiden hinnat alkavat noin viiden sadan euron paikkeilta. Jos tietokonetta halutaan käyttää opiskelun lisäksi esimerkiksi pelaamiseen tai videoiden käsittelyyn, hinnat nousevat noin tuhanteen euroon. Opiskelijan käyttötarpeista onkin hyvä keskustella ennen ostoksille lähtemistä”, Aulavuori kertoo.

Mihin ominaisuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota tietokoneostoksilla?

Kannettavaa tietokonetta valitessa Aulavuori suosittelee huomion kiinnittämistä prosessoreihin ja muistiin. Ne kertovat paljon tietokoneen tehokkuudesta sekä kestävyydestä. Esimerkiksi Intelin prosessoreissa i-kirjainta seuraava numero kertoo prosessorin teholuokituksen, jonka jälkeen mallikoodia seuraa väliviiva ja sukupolvinumero. Generaationumero paljastaa koneen sukupolven, eli iän. Tällä hetkellä uusin sukupolvi on Intelin 10-generaatio, joten 8-, 9- ja 10-generaatiot ovat edelleen hyviä vaihtoehtoja. Kokonaisuudessaan mallinimi voi olla esimerkiksi "i7-8565U", jolloin kyseessä on 8. sukupolven tehokas prosessori. Sitä vanhempia malleja Aulavuori ei suosittele opiskelukäyttöön, koska niiden tietoturva ja tehokkuus voivat olla vanhentuneita. AMD-prosessoreista Aulavuori kehottaa valitsemaan AMD Ryzen -mallin.

“Tehokkaan prosessorin lisäksi on tärkeää, että koneessa on riittävästi muistia ja tallennustilaa. Sanoisin, että keskusmuistia on hyvä olla vähintään kahdeksan gigatavua, jotta kone kestää aikaa. Tallennustilaa pitää olla minimissään 128 gigatavua”, Aulavuori lisää.

Koska läppäriostoksille kannattaa mennä?

Tietokoneostoksille kannattaa suunnata hyvissä ajoin ennen koulujen alkamista. Aulavuoren mukaan myös koulun alkua edeltävänä iltana kaupoista löytyy vielä joitain malleja, mutta halutuimmat mallit parhaalla hintalaatusuhteella menevät ensimmäisenä.

“Varaudumme kannettavien tietokoneiden kysyntäpiikkiin tilaamalla muutamia erikoismalleja, jotka ovat tehty erityisesti opiskelukäyttöön ja joissa on hyvä hintalaatusuhde. Näitä tilataan kuitenkin vain tietyt määrät, jonka jälkeen emme saa niitä enää myyntiin. Jos nämä mallit houkuttelevat, suosittelen, ettei koneen ostamista jätä koulun aloituspäivään”, Aulavuori toteaa.

Näitä kannettavia tietokoneita Verkkokauppa.com suosittelee lukioon:

HP Notebook 15-db1019no 15,6" (549,90€)
  • 15.6" Full HD näyttö, minkä takia opiskelija ei välttämättä tarvitse isompaa erillistä näyttöä, jos koneella työskennellään pidempään
  • Ryzen 3 -prosessorissa riittää potkua hyvin lukioon
  • 512 Gt SSD-levylle sopii varmasti kaikki tarvittavat kuvat, videot, Office-tiedostot

ASUS VivoBook 17 17,3" (699,90€)
  • 17.3" näyttö, minkä takia opiskelija ei välttämättä tarvitse isompaa erillistä näyttöä, jos koneella työskennellään pidempään.
  • Koosta huolimatta, kone on varsin kevyt. Se painaa vain 2,3 kilogrammaa

Lenovo IdeaPad Flex 5 14’’ (879,90€)
  • Erillinen näytönohjain kevyeeseen graafiseen työhön tai pelaamiseen
  • Nopea neliydinsuoritin ja hyvin tallennustilaa
  • Digitaalinen kynä ja taustavalaistu näppäimistö

Lenovo Yoga C640 13,3" (1099,90€)
  • 360 astetta kääntyvä kosketusnäyttö ja kynä. Sopii luovalle ihmiselle, joka haluaa opiskelun lisäksi esimerkiksi muokata kuvia tai videoita tietokoneella
  • Tehokas suoritin ja paljon muistia

HP Pavilion Gaming 15-ec0028no 15,6" (1299,90)
  • Sopiva läppäri lukio-opiskeluun sekä pelaamiseen
  • Tehokas suoritin, paljon muistia ja erillinen näytönohjain tekevät tästä sopivan pelikoneen

Seppo Niemelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa, jonka tavoitteena on olla asiakkailleen todennäköisesti aina halvempi paikka tehdä ostoksia. Verkkokauppa.com myy tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, lelu-, peli-, urheilu-, lemmikki- ja lastenhoitotuotteita sekä asennuspalveluita verkkokaupan, Helsingin, Pirkkalan, Raision ja Oulun myymälöiden sekä 2500 Postin ja Matkahuollon noutopisteiden kautta. Verkkokauppa.com on perustettu 1992 ja sen pääkonttori sijaitsee Jätkäsaaressa, Helsingissä. Verkkokauppa.com on listattu Nasdaq First North Finland -markkinapaikalle ja sen palveluksessa työskentelee yli 650 työntekijää.